Zasoby projektu‎ > ‎

Zabawa jest nauką, nauka zabawą...

Słów kilka od uczestnika warsztatów prowadzonych metodą EduRoboLab

O autorze


Marcelin Makowski

  • nauczyciel przyrody i geografii
  • uczestnik warsztatów z robotami LEGO

Warsztaty dla nauczycieli

W marcu 2012 roku miałem przyjemność uczestniczyć w warsztatach, na których zapoznano nauczycieli z metodą EduRoboLab.

Organizację warsztatów oceniam bardzo wysoko. Zarówno część teoretyczna, jak i praktyczna przeprowadzone zostały profesjonalnie, bardzo rzeczowo i (co uważam za duży plus) z dużą dawką dobrego humoru. Pasja Panów Wojciecha Zuziaka i Bogusława Bargieła, którzy prowadzili zajęcia, szybko udzieliła się wszystkim uczestnikom.

Najciekawszym doświadczeniem dla każdego z uczestników była możliwość złożenia ze specjalnego zestawu klocków LEGO własnego robota. Robota, którego następnie samodzielnie zaprogramowaliśmy, by wykonywał ściśle określone przez nas czynności.

Chyba żaden uczestnik nie sądził, że jest w stanie stworzyć maszynę, która będzie poruszała się po torze wyznaczonym na podłodze pracowni i zatrzymywała w wyznaczonej przez nas odległości przed napotkanymi przeszkodami. Skomplikowane rzeczy, a okazały się dziecinnie proste.

Byłem zaskoczony, jak zajęcia z robotami "wciągają". Wyzwalają w człowieku nieodpartą potrzebę konstruowania, budowania, ulepszania, tworzenia, jednym słowem myślenia.

Z całą pewnością mogę stwierdzić, że metoda ta jest doskonałym sposobem na nauczanie, a właściwie samouczenie się. Silnie motywuje do działania, poszukiwania rozwiązań, rozwija wiele umiejętności manualnych, technicznych, informatycznych, uczy krytycznego myślenia, wyobraźni przestrzennej, przezwyciężania problemów, posługiwania się instrukcją, organizacji pracy i współpracy w grupie.

I wszystko to osiągane jest właściwie dzięki zabawie, dodatkowo w bardzo krótkim czasie, zgodnie z ideą: "Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki" (Glenn Doman).

Dotąd robotyka kojarzyła mi się wyłącznie z kierunkiem studiów technicznych i nawet nie przypuszczałem, że mogą się tym - dość poważnym zagadnieniem - zajmować także dzieci.

Jako nauczyciel przyrody zastanawiałem się, jak wykorzystać metodę EduRoboLab w nauczaniu mojego przedmiotu.

Okazuje się, że roboty LEGO w nauczaniu doskonale korelują z nową podstawą programową z przyrody. Są w niej takie treści, do których świetnie pasują zajęcia z robotyki, np.: zjawiska elektryczne, czy ruch i siły w przyrodzie.

Ogólnie ujmując: roboty możemy wykorzystać do doświadczeń i pokazów, przy omawianiu zagadnień fizycznych i biologicznych.